zondag 28 oktober 2012

Tussen ‘t leren door

Ten eerste: ik ben nog niet weggewaaid. Orkaan Sandy heeft Charleston met rust gelaten en op wat stevige wind en regenbuien na heb ik er niks van gemerkt. Volgens de voorspellingen keert vandaag de zon weer terug en daarna blijft het de komende weken zonnig en zo’n 20 graden

Ten tweede: ik weet het, dit nieuwe bericht heeft weer veel te lang op zich laten wachten. Laat ik er dit over zeggen: de werkdruk ligt momenteel vrij hoog.

Vorig weekend heb ik bijvoorbeeld bijna de hele tijd op m’n kamer gezeten om een essay te schrijven voor American Foreign Policy Process over de rol van een lobbyist van een Chinees onderzoeksinstituut in een bepaald scenario. Dat scenario was, samengevat, dat Zuidoost Aziatische landen ruzie kregen over de aanspraak die ze maken op eilandjes in de Zuid Chinese Zee. Als Chinese lobbyist moest ik de Amerikaanse overheid adviseren over de stappen die de V.S. moet nemen in het conflict. Best interessant, maar doordat de opdracht totaal anders was dan de betogende essays die ik gewend ben, koste het me erg veel tijd.

Overigens werpt al dat leren wel z’n vruchten af, want van de cijfers die ik tot nu heb gekregen word ik best blij.

Tussen het leren en SOGgen (procrastinating heet dat hier) door heb ik gelukkig nog wel een beetje tijd voor andere dingen.

Gisteren zijn Lisa en ik bijvoorbeeld naar Cisternfest geweest, een feest op de campus waar o.a. de eerder besproken band Heyrocco optrad. Zoals wel vaker bij Amerikaanse feestjes draaide het vooral om gratis snacks en goodies. Niets te klagen dus :) 

Vorige week zaterdag ben ik samen met Lisa naar een speech van de vicepresidentskandidaat van.... de Libertarische Partij geweest. James Gray maakt samen met presidentskandidaat Gary Johnson geen enkele kans om de verkiezingen te winnen, en dus had 'ie wel tijd om voor een stelletje studenten te spreken. Ik was het misschien niet altijd met hem eens over de kleine rol die de overheid volgens hem moet spelen, maar hij was ten minste een stuk redelijker en welsprekender dan de (wannabe) Libertariër Keith Blandford waar ik het in m'n vorige bericht over had.

Twee weken geleden was het Falbreak, wat betekende dat we maar liefst 1 dag extra weekend hadden. Die zaterdag hebben Lisa en ik van onze Green Party-stemmende, bejaarde, verhalenvertellende Third Parties in American Politics leraar een historische rondleiding door de omgeving gekregen. Hij vond het zo leuk dat we als uitwisselingsstudenten Charleston hadden uitgekozen en ook nog eens zijn vak volgden, dat hij ons aanbood de geschiedenis van de stad te vertellen doormiddel van een rondrit, wat we natuurlijk onmogelijk af konden wijzen. Lisa en ik merkten dat we erg veel van Charleston niet wisten en dat we ook nog veel dingen helemaal niet gezien hadden. We weten nu een boel random feiten over Charleston, vooral burgeroorlog-gerelateerd, maar ook bijvoorbeeld dat John F. Kennedy in zijn jonge jaren regelmatig een avontuurtje met Miss Sweden beleefde in een plaatselijk hotel. 

De zondag van de korte Falbreak was ik in Savannah in Georgia met Stephan, een Duitse student die in Charleston stage loopt. Savannah (waar - jazeker - de befaamde bushaltebankje-scene uit Forrest Gump is opgenomen) is erg mooi en het lijkt best wel op Charleston, behalve dat het stratenpatroon van downtown Savannah nog het historische vierkante stratenpatroon heeft. We hebben de hele dag vooral veel sightseeing gedaan, waar het perfect weer voor was. Een aantal foto's (meer op facebook):   

Een fontein in een van de vele parken in Savannah.

Een erg uit de toon vallend gebouw  

Standbeeld in een van de andere parken

Politie
Amerikanen zijn gek op authenticiteit. Deze oude en op het oog vervallen warenhuizen langs de Savannah River hebben gigantisch hoge huurprijzen door hun uitstraling van vergane glorie. Er zitten nu allerlei toeristische winkeltjes en boetiekjes in, zoals een permanente kerstwinkel. 

Een van die winkeltjes is dit mooie snoepwinkeltje waar ze ter plekke hun karamel maken.

Meer fonteinige parkachtige schoonheid

Bonaventure Cemetery: een prachtige begraafplaats met allerlei onheilspellende grafstenen, standbeelden en bijpassende creepy bomen. De film Midnight in the Garden of Good and Evil met Clint Eastwood is hier deels opgenomen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten