zondag 9 september 2012

De stad en de campus

Voor de lezers die niet precies weten waarom ik momenteel aan de College of Charleston studeer en waarom in vredesnaam niet aan Harvard, even een korte uitleg: Alle tweedejaars (nu derdejaars) studenten American Studies konden zich aanmelden om een semester in de VS te studeren. Er waren zes universiteiten waarmee de RUG een uitwisselingsverband had en waaruit je je voorkeur aan kon geven (bij mij stond Charleston op de eerste plaats). Op basis van enkele criteria (vooral je cijfers...) koos de examencommissie vijftien studenten die naar de VS mochten. Ook wees de examencommissie voor elk van die vijftien een universiteit toe, en ik had het geluk dat ik inderdaad de College of Charleston kreeg 'toegewezen.' 

Maar waarom was m'n eerste keus Charleston? Daar heb ik lang over na moeten denken en ik ga nu niet alle voors en tegens van de zes universiteiten opsommen. Wel wil ik het hebben over één van de redenen: Charleston is een erg mooie stad. In 2011 werd het door het reismagazine Condé Nast verkozen tot "beste stad" in de Verenigde Staten, met San Fransisco op nummer 2. Objectief kan zo'n verkiezing nooit zijn, maar na een paar weken in Charleston begrijp ik de topnotering wel. Behalve dat het aan de kust ligt en er overal palmbomen zijn, is downtown Charleston vooral zo mooi door het historische centrum met allerlei oude, goed onderhouden gebouwen. Even een paar gegooglede foto's van de stad om dit toeristische promo-tekstje helemaal af te maken:





Zoals ik met foto's in eerdere berichten al heb proberen te laten zien; ook de campus is erg mooi. Bovendien is de campus erg compact waardoor alle gebouwen op loopafstand zijn. Hier een link naar een geinig plattegrondje van de campus. Naar sommige nummers op de plattegrond zal ik zo refereren. Ik heb al een boel foto's genomen op de campus, hieronder een selectie. (klik op foto voor groter)

Achter de boom is de ingang naar gebouw nummer 101; George Street Apartments, waar ik mijn kamer heb.
Poort tussen nr. 28 en 40 op de kaart.
Gebouw 23: Robert Scott Small Building. Hier heb ik sommige van mijn colleges.  In het gebouw er tegenover, Maybank Hall (nr. 26), heb ik de rest van mijn colleges. Linksonder op de foto zie je spandoeken van Fraternities (soort studentenverenigingen) die reclame voor zichzelf maken. 
Rechts gebouw 40: Randolph Hall. Dit is het indrukwekkendste en meest kenmerkende gebouw van de campus.  Links gebouw 41: Towell Library. 
Gebouw nr. 31, voor kunst, muziek, theater en andere linkse hobby's 
Jawel, fietsen! Die zijn er eigenlijk best wel veel hier. Het leuke torentje ligt op de kaart tussen nummer 13 (de universiteitsbibliotheek, waar ik tot  nu toe vooral veel geprint heb) en nummer 50.
Poort bij het Robert Scott Small Building (rechts) en Maybank Hall (links)
En last but not least; een koddig hangend eekhoorntje :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten